Kategoryzacja – merchandising a sezonowość

W aptece nie może zabraknąć miejsca na asortyment sezonowy, a jego dobra ekspozycja, synergicznie połączona z sezonowością, potrzebą konsumenta i aktualnymi promocjami w mediach zawsze przekłada się na wyniki sprzedażowe.

 

autor: mgr farm. Maciej Karbowiak

 

Wraz ze zmieniającymi się porami roku obok preparatów całorocznych w aptece muszą pojawić się preparaty sezonowe. Każdy z nas wie, że latem w aptece nieodzowne są preparaty na oparzenia słoneczne, jesienią poprawiające nastrój czy immunostymulujące, zimą przeciwgrypowe, a na wiosnę odchudzające. Jak zawsze musimy pamiętać o tym, żeby naszym pacjentom zapewnić najlepszy serwis i dostosować asortyment do ich potrzeb. Skoro zmieniający się sezon wzmaga popyt i zapotrzebowanie na wybrany asortyment, to obowiązkiem menedżera jest nadążanie za nim i zapewnienie podaży poszukiwanych preparatów. Nowe, sezonowe produkty wymuszają także pewne zmiany w szeroko pojętej polityce asortymentowej naszej apteki, a to oznacza, że musimy przypomnieć sobie o tak użytecznych pojęciach jak: kategoryzacja, merchandising, layout, plama, strefa sprzedażowa, wyspa, strefa przykasowa i sprzedaż impulsowa.

 

Pamiętamy, że kategoryzację w dużym uproszczeniu pojmujemy jako proces polegający na ustanawianiu kategorii. Następuje przypisanie produktu do kategorii oraz grupowanie, które polega na ich analizie, m.in. poprzez porównywanie, w tym odkrywanie podobieństw i różnic oraz podkreślanie wiodącego wzorca będącego reprezentatywnym dla danej kategorii. Tak więc dążymy do ustanowienia definiowalnej grupy produktowej, w której będzie możliwe ustalenie lidera zgodnie z naszymi potrzebami. W praktyce aptecznej najczęściej kategoria obejmuje preparaty z umownie określonymi grupami „terapeutycznymi”, czy jak kto woli – wskazaniami do stosowania.