Pozycjonowanie apteki a kompetencje personelu

Nauczmy się współdziałać z innymi, kształtujmy własne postawy wobec innych ludzi. Ważna jest także umiejętność skutecznego komunikowania się i słuchania, dzięki temu będziemy potrafili koncentrować się na tym, czego potrzebują i z jakimi problemami kierują się do nas nasi pacjenci. Dobrego farmaceutę charakteryzuje chęć pomagania ludziom w rozwiązywaniu ich problemów. Pacjenci mówią nam więcej, niż się wydaje – wystarczy ich usłyszeć. A co zrobić, jeśli kompetencji brak? Należy je jak najszybciej wykształcić. Jeżeli nie zadbamy o kompetencje naszych pracowników, musimy dopasować model apteki i jej pozycjonowanie do możliwości realizowania innych potrzeb pacjentów, np. wspomnianego pozycjonowania ceną. Zakładamy wtedy, że będzie to wystarczającą zachętą do realizacji potrzeb pacjentów w naszej aptece. Innym elementem przewagi są m.in. godziny otwarcia apteki, gdzie pacjent, chcąc nie chcąc, zmuszony jest w porze nocnej czy w święta skorzystać z naszej apteki ze względu na brak innych czynnych placówek. Często spotykanym modelem jest pozycjonowanie apteki ze względu na oferowany asortyment. Spotykamy się tutaj z kilkoma kierunkami działania. Jednym z nich jest zapewnienie maksymalnej dostępności produktowej w aptece, co oczywiście wiąże się z rozbudowanymi asortymentem i stokami, wydłużonym średnim terminem rotacji, podatnością na niekorzystne zmiany w grupie Rx refundowanych i sporymi stratami z tytułu przeterminowania produktów nierotujących. W ostatnim czasie sporą popularność, szczególnie wśród przedsiębiorców nie będących farmaceutami, zyskuje pozycjonowanie preparatami „no name” tzw. niebrandowymi o trudno rozpoznawalnej marce, ale stanowiącymi alternatywę cenową. W tym przypadku wymagane są jednak duże umiejętności w zakresie substytucji produktów, a więc dedykowane (celowane) szkolenie kompetencji pracowników w tym zakresie. Innym aspektem jest pozycjonowanie w oparciu o tzw. produkty opiniotwórcze lub trudno dostępne. Dotyczy to zarówno preparatów Rx jak i OTC czy suplementów diety. Jednak jakiej byśmy decyzji nie podjęli w każdym z przedstawionych rozwiązań, kompetentny personel świadczący usługę farmaceutyczną na najwyższym poziomie jest wartością nie do przecenienia.

 

Podejmując powyższe działania, pamiętajmy o odpowiedzialności, jaka ciąży na nas względem pacjenta. Specyfika pracy w aptece jest taka, że bardzo często musimy chronić pacjentów przed nimi samymi. Stąd też tak istotne jest wykształcenie w naszych współpracownikach umiejętności, o których wspomniałem powyżej. Jeżeli nawiążemy już kontakt z pacjentem i zaprezentujemy pełen profesjonalizm, stajemy się prawdziwymi doradcami, a to najlepiej i pozycjonuje naszą aptekę.