Specjalizacja – sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej

Obserwacja rynku i tendencji wprowadziła do niektórych aptek tzw. suplementy anaboliczne stosowane przez osoby intensywnie uprawiające sport. Bliskość siłowni czy lekarza sportowego wpływa na wprowadzenie tego typu specjalizacji, co więcej tego typu asortyment może być dystrybuowany poprzez kanał internetowy, gdyż nie dotyczą go ograniczenia przynależne dystrybucji leków. Specjalizacja sprzętowa może zapewnić nawet 30% przychodów apteki. Innym aspektem jest specjalizacja generyczna, postrzegana kontrowersyjnie przez środowisko jako element konkurowania ceną, a nie jakością usługi farmaceutycznej. Oczywiście ocena jest indywidualną sprawą każdego z nas, jednak nie należy zapominać w tym momencie o unormowaniach prawnych, które jesteśmy zobligowani przestrzegać. Możliwości specjalizacji naszej apteki jest wiele – skoro na rynku funkcjonują sklepy zielarsko-medyczne, bielarnie, sklepy medyczne, itp. oferujące asortyment, którym apteki mogą obracać w ramach obowiązującego ustawodawstwa, to dlaczego tego nie robić?

I na koniec, ważne jest, aby pamiętać, że specjalizację osiągniemy nie tylko poprzez umiejętne wykorzystywanie nisz rynkowych. Musimy wesprzeć ją takimi elementami, jak:

  • jakość oferowanych dóbr i usług,
  • gwarancję i serwis oferowany naszym pacjentom,
  • czas świadczenia usługi,
  • informacja o produkcie,
  • funkcjonalność – w rozumieniu potrzeb konsumenta,
  • sprawność personelu apteki, wysoki poziom kompetencji merytorycznych (nie zapominamy o kompetencjach relacyjnych personelu).

Takimi działaniami jesteśmy w stanie pozyskać nowy segment pacjentów, zaskarbić sobie ich lojalność, a aptece stworzyć wizerunek profesjonalnego miejsca, gdzie oprócz zakupu zawsze można liczyć na specjalistyczną poradę.