Zadbaj o swój poziom stresu

Na początek odpowiedz sobie na poniższe dwanaście pytań zmieniających percepcję sytuacji. Pozwolą Ci one nie tylko wpływać na sytuacje stresowe, lecz również kreować rzeczywistość w jakiej funkcjonujesz.

 

autorka: Olga Koc-Olszewska
trener/coach

 

Pytania są następujące:

1. Czego chcę?

2. Jaki mam wybór?

3. Jakie przyjmuję założenia?

4. Za co jestem odpowiedzialny?

5. Jak inaczej mogę o tym myśleć?

6. Co ten drugi człowiek myśli, czuje, czego potrzebuje?

7. Czego nie dostrzegam lub unikam?

8. Czego się mogę nauczyć: ..od tej osoby z tej sytuacji? …z tego błędu czy niepowodzenia?

9. Jakie pytania powinienem zadać (sobie/innym)?

10. Jakie kroki będzie najrozsądniej podjąć?

11. Jak mogę to zmienić w sytuację wygrany-wygrany?

12. Co jest możliwe?

 

Praca z przekonaniami

Zrewiduj posiadane przekonania i pozbądź się tych, które Cię ograniczają.

Wszystkie przekonania są zarówno prawdziwe jak i nieprawdziwe. Te, w które wierzysz, są dla Ciebie zawsze prawdą i zgodnie z nimi się zachowujesz. Jeśli wierzysz, że jesteś źle zorganizowanym farmaceutą – działasz jak taka właśnie osoba. Jeśli rozpoczniesz pracę nad zmianą tego przekonania masz szansę na zmianę Twojego zachowania. Pamiętaj więc, że to, w co wierzysz, determinuje Twoje zachowanie.

 

Zastanów się, czy stresuje Cię sama sytuacja czy wyobrażenie o tej sytuacji?

Każdy z nas temu samemu zachowaniu, które wywołuje w nas stres, może nadać całkiem inną interpretację i stosownie do tej interpretacji będzie się zachowywać. Na przykład, jeśli stresująca jest dla Ciebie sama świadomość tego, że czeka Cię bardzo ciężki dzień z masą zadań, zamiast powtarzać sobie w głowie, że to będzie trudna praca, a tym samym potęgować negatywne nastawienie do niej, powtarzaj sobie, że dzień będzie pełen ambitnych wyzwań.

 

Śmiej się!

Rada niby banalna, ale śmiech przyczynia się do spadku ciśnienia krwi i zwolnienia pracy serca. Rozładowuje napięcie zarówno psychiczne jak i fizyczne i, co tu ukrywać, jest najskuteczniejszym suplementem diety.

 

Zapamiętaj!

Stres ujęty we właściwe ramy daje nam siłę i energię do działania. Pozwala pokonywać trudności, zmusza umysł do rozwijania nowych pomysłów i ciągnie nas do przodu, zapewniając satysfakcję z sukcesu i budując nasze zaufanie do samego siebie.

Nie marnujmy czasu na walkę ze stresem! Zaangażujmy się natomiast w proces panowania nad nim i wykorzystywania, niesionej przez niego energii do budowania silnej pozycji swojej w aptece i apteki na rynku.