Asertywność farmaceuty – cz. 1

Czy zdarzają Ci się sytuacje, w których pacjenci zachowują się tak, jakby byli właścicielami nie tylko apteki, w której pracujesz, ale również Twojego czasu, nastroju i emocji?

 

autorka: Olga Koc-Olszewska
trener/coach

 

Czy zdarzają się takie dni, kiedy na widok przekraczającego drzwi pacjenta masz ochotę wyjść i zmienić zawód? Czy czasem w rozmowie z osobą po drugiej stronie stołu nie masz wrażenia, że przyszła ona tylko po to, żeby zepsuć Ci dobrze rozpoczęty dzień?

 

Niejednokrotnie pacjenci, niezależnie od wieku i statusu społecznego, traktują farmaceutów jak przysłowiowe „osoby do bicia”. Wymagają rzeczy niemożliwych, jak np. natychmiastowego wydania leku na źle wypisanej recepcie, są roszczeniowi i napastliwi. Nie potrafią zrozumieć, iż farmaceuta, przez wiele lat studiów i praktyki, szkolił się w zakresie znajomości doboru leków i preparatów, a nie magii rozwiązywania pozamedycznych problemów. Wystarczy, że w ciągu dnia trafi nam się jeden taki pacjent i nasz wspaniały nastrój zmienia się w ponury i nerwowy.

 

Wyobraź sobie, że w swoim zawodzie będziesz pracował jeszcze przez (tutaj wstaw sobie liczbę lat) i nawet w co drugi dzień będziesz miał zły nastrój. Nieciekawa perspektywa, prawda?

 

Żeby tego uniknąć trzeba uświadomić sobie, że nie mamy absolutnie żadnego wpływu na zachowanie naszych pacjentów. Możemy jednak pracować nad naszym podejściem do nich i reakcją na to co i jak chcą nam przekazać. Tę pracę możesz wykonać tylko Ty sam i nie jest to zadanie jednodniowe lecz długotrwały proces, do którego rezultatu warto dążyć.

 

Każdy z Was z pewnością słyszał o takim pojęciu jak asertywność. Wielu z Was być może uważa się za osoby asertywne. Co to jednak tak naprawdę znaczy być asertywnym w aptece? To przede wszystkim umiejętność reagowania z zachowaniem szacunku do siebie i obroną granic własnej godności przy jednoczesnym zachowaniu godności i szacunku do pacjenta. Kiedy zdenerwowany pacjent krzyczy na Ciebie, pogania Cię, ma pretensje, że nie chcesz spełnić jego żądań, to wcale nie oznacza, że musisz mu ulec.

 

JEŚLI PACJENT ZACHOWUJE SIĘ NIEMIŁO, PAMIĘTAJ! ON ATAKUJE PROBLEM, A NIE CIEBIE! JAKO OSOBA PRACUJĄCA NAD SWOJĄ ASERTYWNOŚCIĄ NAUCZ SIĘ SPOGLĄDAĆ NA KAŻDĄ SYTUACJĘ WŁAŚNIE Z TEJ PERSPEKTYWY!

 

Oto pierwszy i najważniejszy krok do uzyskania kontroli nad własnymi emocjami, w sytuacjach niekomfortowych, na które z pewnością jesteś narażony pracując z ludźmi.

 

W kolejnym artykule wskażę cztery kroki pracy nad sobą i swoim nastawieniem, których celem jest wzrost świadomości siebie i zwiększenie kontroli nad swoimi reakcjami.