Drużyna (A)pteczna cz. II

Bez względu na sytuację, presję czasu oraz postawione zadania Drużyna (A)pteczna powinna charakteryzować się przede wszystkim skutecznością. W części I przedstawiłam już cztery role zgodnie z klasyfikacją M. Belbina. Teraz czas na pozostałe cztery.

 

autorka: Olga Koc-Olszewska
trener/coach

 

Człowiek kontaktów – we wspomnianym już wcześniej serialu „Drużyna A” taką postacią był człowiek o pseudonimie „Buźka”. Charakteryzował się przede wszystkim wysoko rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi, potrafił „złapać kontakt” z każdym, zdobyć informacje na pozór niemożliwe do zdobycia i zjednać sobie ludzi, którzy na początku byli bardzo nieżyczliwi dla zespołu. Świetnie czuł się w sytuacjach, w których trzeba było improwizować. Jeżeli w swojej aptece odkryjesz kogoś o podobnych cechach możesz przydzielić mu zadania związane z wizerunkiem apteki, kontaktami z przedstawicielami czy też obsługą za pierwszym stołem szczególnie bardziej wymagających pacjentów. Zmarnujesz jednak jego talenty, sadzając go za stołem i karząc rozliczać recepty.

 

Sędzia – jak sama nazwa wskazuje, przede wszystkim ocenia zarówno pomysły jak i metody realizacji. Jest najbardziej obiektywny ze wszystkich członków zespołu. Nie angażuje się emocjonalnie, jego reakcje są zawsze wyważone i umiarkowane. Sędzia doskonale sprawdza się w sytuacji, w której zainspiruje Cię pomysł Siewcy. Przedstawi Ci wszystkie za i przeciw, bez naleciałości emocjonalnych. By jednak móc spełnić swoją rolę daj mu czas i możliwość, żeby wszystko przemyśleć. Może to okazać się zbawienne dla funkcjonowania całej apteki.

 

Człowiek grupy – jego rola na początku może być niedoceniona, ale ze statystyk wynika, iż w pracy, poza czynnikiem finansowym, najbardziej motywująca jest dobra atmosfera. Człowiek grupy potrafi zapobiegać konfliktom, wzmacnia współpracę i, dzięki swojej empatii, polepsza komunikację. Innymi słowy jest wentylem bezpieczeństwa dla członków drużyny. Skupia się na emocjach natomiast demotywuje go rywalizacja i zła atmosfera w pracy.

 

Perfekcjonista – to osoba zawsze pamiętająca o najdrobniejszych szczegółach, nawet wtedy, kiedy nie są one istotne. Nie lubi improwizacji i może mieć pewną trudność z wykonywaniem zadań wymagających podjęciem szybkiej decyzji, w oparciu o niewystarczającą (jego zdaniem) ilość informacji. Do jego niewątpliwych zalet należą: terminowość i bardzo wysokie poczucie celu zadania. W aptece świetnie poradzi sobie z zadaniami o wysokim poziomie skomplikowania lub takimi, które inni uznaliby za monotonne.

 

Teraz, mając powyższą wiedzę, zobacz, kogo masz w swojej drużynie. Dodatkowo, dopóki nie nabierzesz odpowiedniej wprawy obserwacyjnej, pomóc Ci może test: Role zespołowe. M. Belbina – o którym w kolejnej odsłonie cyklu.