Co ma wspólnego wypad w góry z farmaceutą „na scenie” – cz. 3

Stojąc przed słuchaczami opanowałeś już tremę i uczyniłeś z niej swojego sprzymierzeńca. Zamiast paraliżować – motywuje Cię, zamiast blokować myślenie – pobudza kreatywność. Pełen energii możesz rozpocząć swoją drogę.

 

autor: Jacek Olszewski
trener/coach

 

Szanujący się wędrowiec tak przemierza szlak, by otoczenie nie było nim zmęczone, by nie pozostawić po sobie złego wrażenia. Podobnie dobry mówca zgodnie ze słowami Churchilla: „Powinien tak skonstruować przemówienie, by wyczerpać temat, ale nie wyczerpać słuchaczy”.

 

Przeciętny odbiorca utrzymuje nieprzerwanie uwagę tylko kilkanaście minut, dlatego ważne jest zwrócenie uwagi na sposób, w jaki występujemy. A że różni odbiorcy oraz różne tematy wymagają odmiennych stylów mówienia, przedstawię 4 podstawowe style profesjonalnych przemawiających. W tym celu zapraszam do krótkiego ćwiczenia.

 

Przypomnij sobie takie przemówienie, które głęboko i pozytywnie zapadło Ci w pamięć. Temat nie ma znaczenia. Odpowiedz sobie na pytanie: co sprawiło, że aż do dzisiaj masz w głowie to wystąpienie?

 

Zakładam, że jednym z elementów, które na to wpłynęły, była, „różnorodność”, z jaką osoba występująca wypowiadała się. Każdy z nas ma swój ulubiony sposób / styl przekazywania informacji. Dobry mówca jest świadomy swojego stylu i potrafi dla urozmaicenia przeplatać go innymi stylami.

 

Posłużę się klasyfikacją, którą można odnaleźć w książce Jerzego Rzędowskiego „Wystąpienia publiczne w biznesie”.  Wprowadza on podział na mówców*:

  • utożsamiających się z tym, co mówią albo mających do tego dystans,
  • opierających się na racjonalnych argumentach albo na emocjach.

 

MAMY ZATEM CZTERY STYLE MÓWCÓW:

 

graf

 

W kolejnej odsłonie artykułu dokładnie scharakteryzuję poszczególne style i podam kilka wskazówek pokazujących, jak zachowuje się osoba, która „wchodzi w dany styl”.

 

Przypisy:
* Wystąpienia publiczne w biznesie. Agata Rzędowska, Jerzy Rzędowski.