Co ma wspólnego wypad w góry z farmaceutą „na scenie” – cz. 5

Konstruowanie samego wystąpienia jest jak pakowanie plecaka przed wyprawą. Jeżeli go przeładujesz będzie ciężki i nieporęczny. Jeżeli czegoś w nim braknie, odczujesz to w chwili potrzeby. Podobnie jest z przygotowywaniem przemówienia. Warto robić to z głową i w myśl słów L. Walters, że „sukces Twojej prezentacji będzie rozpatrywany nie przez wiedzę, którą przekazałeś, ale przez to, co słuchacze otrzymali”. Pakując plecak i przygotowując wystąpienie, zabierz tylko niezbędne minimum. Ale nie mniej!

 

autor: Jacek Olszewski
trener/coach

 

Jak korzystać z power point, lub innego programu do tworzenia prezentacji?

  • Stosuj zasadę 3 minut – ilość slajdów w prezentacji nie powinna być większa niż 1 slajd na 3 minuty wystąpienia. Ma to dodatkowo jeszcze jedną praktyczną funkcję. Kiedy omawiasz coś z wykorzystaniem ekranu cały czas musisz utrzymywać kontakt z publicznością, co oznacza, że nie możesz czytać z ekranu. Im mniejsza ilość slajdów, tym mniejsze zagrożenie, że się na nie zapatrzysz.
  • Obrazy są skuteczniejsze niż słowa.
  • Wykorzystuj dodatkowe rekwizyty, materiały drukowane, dźwięk – tym samym zwiększasz możliwości odbioru przekazywanych treści – działasz wtedy na „czuciowców”, „słuchowców” i „wzrokowców”.

 

Rozpoczynając każdą drogę, miej na widoku cel

 

Podobnie jest z wystąpieniem. Ustal w jakim celu przemawiasz do innych, co chcesz uzyskać, jaka główna myśl ma pozostać w głowach audytorium. Cel powinien być wyrażony jednym i prostym zdaniem.

 

Oto przykładowy cel wystąpienia w Izbie Aptekarskiej:

  • Kreowanie profesjonalnego wizerunku apteki i farmaceuty w oczach pacjenta
  • Witaminy w recepturze aptecznej

…oraz w Twojej aptece:

  • Merchandising w naszej aptece
  • Zasady wzajemnej współpracy

 

BUDUJĄC LISTĘ ARGUMENTÓW – wykorzystaj sprawdzoną kolejność: mocny, nieco słabszy, najsłabszy, nokautujący. Pierwszy argument uświadomi publiczności wagę tematu oraz Twoje podejście. Argumenty „środkowe” są ważne dla całości, ale mogą być nudne dla słuchaczy. Z kolei argument finałowy ma najdłużej pozostać w głowach odbiorców i wywołać działanie, którego pożądamy. I nic więcej, żeby nie zmęczyć siebie i innych.

 

W PRZEKAZIE DBAJ O PODKREŚLANIE ELEMENTÓW ŁĄCZĄCYCH WSZYSTKIE ZEBRANE GRUPY:

  • Wszyscy chcemy jednego – zgodnego współdziałania całej Izby.
  • Razem mamy szansę albo coś zbudować, albo pozostanie stan rzeczy taki, jaki jest obecnie i wszyscy będziemy niezadowoleni.

 

Jak prezentować liczby w prezentacjach?

  • Minimum liczb – wybieraj tylko kluczowe dane, bo zarzucanie słuchaczy całą masą statystyk spowoduje tylko mętlik i mało kto będzie w stanie je zapamiętać.
    Jeżeli możesz to zaokrąglaj dane – o wiele łatwiej zapamiętać informacje, że co 4 apteka w województwie X ma kłopot z zatrudnieniem magistra, aniżeli informację, że tych aptek jest 24,7 %
  • Jeżeli jesteś dopiero na początku wspinaczki na szczyt sukcesu w wystąpieniach publicznych skorzystaj z haków, które na ścianie pozostawili Ci, co przeszli tą drogę przed Tobą. Naucz się wypróbowanych schematów, w końcu każdy przechodzi wydeptanymi ścieżkami, zanim nauczy się odnajdować własne.