Atmosfera w zespole – cz. 2

By mówić o dobrej atmosferze w zespole, należy pamiętać, że jako przełożeni powinniśmy traktować pracowników w jednakowy sposób.

 

autorka: Anita Gałek
trener, Coach ICF

 

Wszelkie decyzje powinniśmy podejmować sprawiedliwie, nie faworyzując żadnego z farmaceutów. Nie możemy bagatelizować żadnego problemu, z którym przychodzą do nas pracownicy. Dbajmy o to, by mieli oni równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Wiemy przecież, że wszelkie problemy i frustracje, pojawiające się w pracy, chcąc nie chcąc, przenikają do życia prywatnego – i odwrotnie. Stan taki nie jest dobry zarówno dla rodziny jak i współpracowników. Proszę o tym pamiętać zwłaszcza w przypadku młodych pracowników. Stawianie wobec nich wyższych wymagań, większej dyspozycyjności – „bo przecież nie mają rodziny” – jest często popełnianym błędem. Prędzej czy później prowadzi do niesnasek w całym zespole.

 

Z uwagi na to, że wielu pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, jak wielką rolę w efektywności pracy, odgrywa atmosfera, coraz częściej mówi się o dekalogu dobrej atmosfery. Znaleźć w nim można następujące elementy: pomaganie współpracownikom, szacunek do drugiego człowieka, uśmiech i optymistyczne podejście, kultura osobista oraz dyskrecja.

 

Skoro wiemy, jak ważną rolę odgrywa atmosfera w pracy, warto zastanowić się, jak ją zmierzyć w swoim zespole. Sposobów jest kilka. Można zadać wprost pracownikom pytanie, choćby przy okazji cyklicznych zebrań. Należy tu jednak pamiętać o tym, że wiążącą i szczerą odpowiedź otrzymamy tylko wówczas, gdy damy przestrzeń i poczucie bezpieczeństwa. Kolejnym sposobem jest codzienna obserwacja. Czujne (ale dyskretne) oko kierownika apteki z pewnością będzie w stanie zauważyć niepożądane sygnały ze strony farmaceutów. Trzeba tu tylko chęci i poświęcenia chwili swojemu zespołowi. Można ponadto pokusić się o przeczytanie opinii w Internecie, gdzie pracownicy chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Musimy rzecz jasna wziąć pod uwagę, że takie anonimowe opinie bywają niesprawiedliwe i wyssane z palca, ale wnikliwość przełożonego może odnaleźć tam cenne informacje.

 

W przypadku zdiagnozowania problemów z atmosferą w Państwa aptece należy mieć świadomość, że poprawienie jej jest procesem, często – długotrwałym. Sam jednak fakt pochylenia się nad tematem stawia kierownika apteki po wygranej stronie. Świadczy o dojrzałości menedżera i zaangażowaniu w osiąganie jak najlepszych wyników.

 

Wnioski z badań są jednoznaczne. Wszyscy chcemy pracować w przyjaznej atmosferze. Jesteśmy wówczas w stanie bardziej się zaangażować w pracę, by osiągać sukcesy. Spędzamy w pracy ogromną część swego życia, zatem warto zadbać o jakość tego czasu i nasz komfort.