Konkurencja – cz. 2: jak się wyróżnić?

Co powinien zrobić właściciel/kierownik apteki, która otoczona jest silną konkurencją? Odpowiedź jest prosta – zaproponować pacjentowi coś innego, odróżniającego od pozostałych placówek. Zanim jednak znajdziemy konkretny obszar, w którym chcemy się wyróżniać, musimy dobrze poznać naszego pacjenta.

 

autorka: Anita Gałek
trener, Coach ICF

 

Jak to zrobić? Jest na to kilka wskazówek:

  • Rozejrzyj się wokół i spróbuj zidentyfikować, kto mieszka wokół apteki. Jeśli jest to centrum miasta ze starymi kamienicami, może to sugerować, że mieszkańcami są starsi ludzie. Jeśli jest to nowe, rozwijające się osiedle, zapewne zamieszkują je młodzi ludzie z małymi dziećmi. To już jest duża wskazówka odnośnie oferty, jaką należałoby przygotować.
  • Gdy już poznasz swojego pacjenta, spróbuj – jeśli masz ku temu warunki – urządzić aptekę tak, by czuł się w niej komfortowo. Warto uwzględnić na przykład przestrzeń, by mama z wózkiem mogła swobodnie wjechać do środka (dziś w wielu aptekach nie jest to aż takie oczywiste).

 

Znając już pacjenta i jego najbliższe otoczenie, możemy zastanowić się nad profilem apteki. Nie musimy mieć dostępnych wszystkich modnych na rynku preparatów – to wręcz niemożliwe. Powinniśmy jednak mieć bestsellery uwzględniające naszą grupę docelową. Jeśli mamy w pobliżu poradnię dermatologiczną, powinniśmy zawsze posiadać wybór dermokosmetyków (najlepiej w dobrej ofercie cenowej bądź z jakąś wartością dodaną – gratisy etc.).

 

Wiele aptek proponuje pacjentom dodatkowe usługi. Może to być fachowe doradztwo kosmetyczne, świadczone przez dedykowaną do tego dermokonsultantkę. Jest do doskonałe rozwiązanie zwłaszcza wtedy, gdy mamy warunki na wydzielenie miejsca, w którym taka usługa może być świadczona. Dermokonsultantka może przeprowadzić szczegółowy wywiad z pacjentem, na co farmaceuta nie zawsze ma czas, stojąc za pierwszym stołem. Jeśli mamy miejsce i zasoby ludzkie, możemy wprowadzić doradztwo związane na przykład z tak dziś popularną suplementacją.