Rozmowa rekrutacyjna: jak znaleźć pracownika? – cz.1

Rekrutacja pracownika jest ważnym elementem wpływającym na wyniki apteki. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że zaangażowany i kompetentny personel potrafi w zdecydowany sposób wpływać na liczbę pacjentów, ich lojalność wobec apteki, a co za tym idzie – zwiększać zyskowność placówki. Dlatego tak ważne jest, by już na etapie kompletowania zespołu, mieć to na uwadze.

 

autorka: Anita Gałek
trener, coach ICF

 

Do rozmowy rekrutacyjnej powinien przygotować się zarówno kandydat jak i rekruter (właściciel apteki czy kierownik bądź firma/osoba do tego procesu oddelegowana). Zajmijmy się tym, jak z pozycji pracodawcy zaplanować proces, by zatrudnić jak najlepszego pracownika.

 

Na początku powinniśmy zadać sobie pytanie, kogo w zespole nam brakuje. I nie chodzi tu tylko o rozpoznanie, czy ma być to technik farmacji, magister, czy może pomoc apteczna. Powinniśmy zdiagnozować, jakiej osoby w zespole nam brakuje, jakie mamy oczekiwania wobec nowego pracownika. Znając swój zespół, warto zatrudnić osobę, która będzie do niego pasowała lub, która będzie miała coś innego do zaoferowania. Na przykład do grona spokojnych i wyważonych osób, które bardzo dobrze pracują, świetnie się uzupełniają, nie będziemy dołączać pełnej energii, nadpobudliwej osoby. Mogłaby zaburzyć rytm pracy. Ale z drugiej strony, jeśli wydaje nam się, że taki spokój i harmonia w zespole nie są korzystne dla apteki, bo brak nowych pomysłów i dynamiki, warto zastanowić się nad zatrudnieniem energicznej osoby. Wszystko więc zależy od potrzeb danej placówki. Taka diagnoza powinna nastąpić jeszcze przed zapoznawaniem się z aplikacjami. Warto poświęcić temu więcej czasu – zaoszczędzimy go w przyszłości. Rozpoznanie potrzeb rekrutacyjnych jest absolutnie kluczowe.

 

Pierwszym etapem rekrutacji jest analiza i selekcja podań, które wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszenie o wakacie. Większość z nas zwraca uwagę na doświadczenie, jak często kandydat zmieniał miejsce pracy, jakie ma dodatkowe kwalifikacje czy doświadczenie. Warto również zwrócić uwagę na wygląd CV oraz zdjęcie (jeśli jest) załączone do tego dokumentu. Tak, jest to dokument, który przez niektórych kandydatów traktowany jest w sposób mało poważny. Bo o ile zdjęcie z plaży można wysłać koleżance, to już ubiegając się o pracę w aptece – niekoniecznie… Warto zwrócić uwagę na to, czy CV jest estetyczne, przejrzyste, a dane w nim zawarte uporządkowane (jak choćby daty – czy są ułożone w sposób chronologiczny). Brak spójnej struktury i transparentności może już sugerować nam niektóre cechy kandydata. W aptece liczy się przecież dokładność, systematyczność i porządek. Dobrze wyselekcjonowane CV pomogą zaoszczędzić właścicielowi apteki czy kierownikowi czas i pieniądze. Zachęcam zatem, by wnikliwie czytać i oglądać podania.