Jak zbudować dobry zespół apteczny – cz. 1

Każdy pracownik powinien znać zakres swoich obowiązków, swoją rolę, ale również cel i kierunek działania zespołu. Dlatego tak ważna jest otwartość, komunikacja i lojalność. Bez tego menedżer nie zbuduje dobrej atmosfery i chęci współdziałania, co jest niezbędne, by osiągać obrane cele sprzedażowe i kreować pozytywny wizerunek placówki.

 

autorka: Anita Gałek
trener, coach ICF

 

Każdy doświadczony menedżer wie, że w pojedynkę wiele nie zdziała. Każdy kierownik powinien mieć świadomość, że praca w aptece, to praca zespołowa. Można ją porównać do dowolnej gry zespołowej. Na boisku każdy zawodnik gra na swojej pozycji, odpowiada za dany wycinek. Jednocześnie jest ogniwem całego łańcucha zależności, bez którego cały zespół traci na wartości. Brak któregokolwiek z zawodników jest z mety odczuwalny, a nie zawsze zastępstwo, czy nowy zawodnik- sprosta zadaniu. Tak też jest w zespole pracowniczym.

 

Zanim zaczniemy analizować, co zrobić, by zbudować dobry zespół, każdy powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czym ów dobry zespół powinien się charakteryzować. Dla wielu dobry team to taki, który:

  • współpracuje,
  • jest wobec siebie lojalny,
  • rozumie współzależność działania.

 

Od czego zacząć budowanie efektywnego zespołu? Na co zwracać uwagę? Czego unikać Budowanie zespołu zaczyna się od etapu rekrutacji. Jest to kluczowy moment, w którym decydujemy, czy dana osoba spełnia nasze oczekiwania, czy nie. Zwracamy uwagę na doświadczenie, na wykształcenie. Często jeszcze bierzemy pod uwagę to, czy rozmowa przebiegała w dobrej atmosferze. Zadajemy kilka pytań, na podstawie których podejmujemy decyzję. Warto jednak już na tym etapie zastanowić się, na ile rekrutowana osoba pasuje do zespołu. Należy zatem zadawać pytania, które uwypuklą nam cechy charakteru kandydata, pokażą wartości, jakimi kieruje się życiu.

 

Nie bez znaczenia będzie rozpoznanie, co motywuje daną osobę do działania. Eksperci jednoznacznie twierdzą, że budując zespół powinniśmy uwzględniać dopasowanie charakterologiczne pracowników. Co to oznacza? Wydawać by się mogło, że powinniśmy dobierać ludzi o podobnych cechach. Nic bardziej mylnego. Fachowcy z dziedziny HR podkreślają, że warto zadbać o to, by zespół był jak najbardziej różnorodny pod względem charakteru. Uzasadnienie jest dość proste. Po pierwsze, w zróżnicowanym gronie dużo łatwiej o nowe pomysły – każdy ma inne spojrzenie, inny temperament, co innego „gra mu w duszy”. Pracownicy o różnych charakterach łatwiej komunikują się ze sobą. Pomyślmy, jak wygląda rozmowa dwóch choleryków, zwłaszcza w kryzysowej sytuacji? Tymczasem dwie osoby o różnych temperamentach świetnie się równoważą.

 

Pozostając w temacie rekrutacji, warto przed rozmową zastanowić się, jakiej osoby najbardziej brakuje w zespole? Jakie kompetencje i umiejętności byłyby najbardziej pożądane? Jaka atmosfera panuje w zespole? Jeśli na przykład w aptece mamy niezbyt dobre nastroje, nasi farmaceuci to raczej osoby o typie flegmatycznym, a wyniki sprzedażowe nie są dobre, to znak, że grupa potrzebuje nowej energii. Nie warto zatem zatrudniać osoby na zasadzie podobieństwa. Warto przyjąć pracownika entuzjastycznego, dynamicznego, który być może zmieni nastawienie pozostałych pracowników.

 

O tym, co w dalszej kolejności warto mieć na uwadze zatrudniwszy już nową osobę, przeczytają Państwo w drugiej odsłonie artykułu.