Ćwiczmy pamięć! – cz. 3

Mnemotechnika to przedmiot, który w moim przekonaniu, powinien zaistnieć jako jeden z kluczowych na takich studiach jak farmacja. Pozwoliłby studentom znacznie szybciej gromadzić i zapamiętywać niezbędne informacje. Dla osób, które nie miały jeszcze okazji zapoznać się z tym określeniem, przybliżę je, a następnie przedstawię dwie sprawdzone i skuteczne techniki, które z powodzeniem można wykorzystywać w pracy farmaceuty.

 

autor: Jacek Olszewski
trener/coach

 

Mnemotechnika (zwana też mnemoniką) to ogólna nazwa sposobów poprawiania ludzkiej pamięci ułatwiających szybsze zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji. Nazwa pochodzi od greckiego słowa mneme – pamięć oraz Mnemosyne – w mitologii greckiej bogini i uosobienie pamięci.

 

Funkcje prawej i lewej półkuli

Procesy zapamiętywania i przetwarzania pozyskanych informacji odbywają się w mózgu. W lewej półkuli ma miejsce myślenie logiczne, liczenie, czynności racjonalne i techniczne. Prawa półkula odpowiedzialna jest za funkcje artystyczne. Stymulacja obu półkul mózgowych zwiększa wydajność mózgu, dlatego stosując techniki szybkiego uczenia wykorzystujemy obie półkule mózgowe.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której musimy zapamiętać kilkanaście zadań, jakie czekają na nas danego dnia. Te zadania rozbite są jeszcze na podzadania. Jak je ogarnąć bez notatek i fiszek?

 

Technika haków

Haki pamięciowe opierają się na tzw. słowach-kluczach, które stają się wyzwalaczami wywoławczymi dla kolejnych skojarzeń. Kiedy chcemy zapamiętać jakiś wyraz lub czynność, musimy stworzyć skojarzenia według pewnych niezmiennych zasad pomiędzy wyrazem, który chcemy zapamiętać a daną liczbą porządkową.

 

Skojarzenie musi być dziwne, absurdalne, nierzeczywiste i nieoczywiste.
Łączymy ze sobą tylko słowo, które chcemy zapamiętać z liczbą, którą wizualizujemy sobie według poniższych wskazówek.

Warto, aby skojarzenia były w ruchu.

 

Na potrzeby artykułu przedstawię porządek od 1 do 10. Ich zapamiętanie opiera się na skojarzeniach z wyrazami, które je przypominają.

 

1 – to świeca, 2 – łabędź, 3 – połówka przeciętego jabłka, 4 – krzesło, 5 – hak od dźwigu, 6 – rogi barana, 7- kosa, 8 – bałwan, 9- balon, 10 – rycerz z tarczą i mieczem.

 

Przykładowo: robimy listę zakupów.
Musimy zamówić, plastry, kremy, leki X, pieluchy, antybiotyk Y etc.

 

Zobaczmy jak szybko możesz zapamiętać tę listę:

 

1 – Świeca a plastry.

Tworzymy skojarzenie pomiędzy świecą a plastrami i wyobrażamy sobie ten obraz przez 5-10 sekund wg zasad, o których pisałem powyżej. Analogicznie postępujemy w przypadku pozostałych informacji do zapamiętania.
[np. plastry spadają na płonącą świecę i uciskając knot, próbują ją ugasić piszcząc przy tym niemiłosiernie]

 

2 – Łabędź a krem.

Łabędź z uśmiechem wsmarowuje w siebie krem mrucząc z zadowolenia.

 

3 – Połówka jabłka a lek X.

Pakujemy połówki jabłka do opakowania po leku X na wielkiej taśmie. Otaczają nas tylko opakowania po tym leku. Itd.

 

Sprawdzian? Zamknij oczy i wymień w kolejności swoją listę zakupów. Działa?

 

Kolejna technika zapamiętywania w następnej odsłonie artykułu. Zapraszam do lektury!