Kreatywność pracowników – cz. 2

Jeśli potrafimy stworzyć zespół oparty na zaufaniu, dobrej relacji i otwartości na dialog, nasi pracownicy nie będą mieli obaw przed przedstawieniem swoich pomysłów. Nawet, jeśli na pierwszy rzut oka wydają się niemożliwe do realizacji, warto się nad nimi pochylić.

 

autorka: Anita Gałek
trener, coach ICF

 

Często menedżerowie boją się kreatywności swoich pracowników. Odbierają ją jako przejaw konkurencji, zagrożenie dla swojej pozycji w zespole, w firmie. Stąd też wrogie, niesprzyjające reakcje na pomysły pracowników. Niechęć do pomysłowości zespołu wynika również z tego, że wiąże się to z dodatkowymi nakładami ze strony przełożonego. Kierownik musi poświecić czas na zapoznanie się z pomysłem oraz późniejszym sprawdzeniem jego efektów. Niektórzy wolą postępowanie zgodne ze standardami, procedurami, by „nie ściągać na siebie kłopotów”.

 

Jeśli nie jesteśmy przekonani do tego, czy kreatywność w naszym zespole jest potrzebna, warto poznać zalety takiego personelu: A są to między innymi:

  • dobra atmosfera i komunikacja w grupie,
  • szybsza reakcja na kryzysowe, trudne sytuacje,
  • większa otwartość pracowników na zmiany,
  • nowe pomysły, świeże spojrzenie kreatywnego pracownika wpływają na wzrost sprzedaży,
  • budowanie innowacyjności i większej konkurencyjności apteki,
  • szybsze rozwiązywanie konfliktów.

 

To tylko niektóre obszary, w których kreatywność zdecydowanie pomaga. Jeśli już jesteś menedżerem świadomym, jak pożądaną cechą w zespole jest kreatywność, warto poznać sposoby rozwijania tej cechy:

  • Stwarzaj warunki do kreatywnego myślenia i działania: słuchaj pomysłów pracowników, nie krytykuj, nie neguj zanim nie spróbujesz.
  • Bądź elastyczny w działaniu i myśleniu: nie odrzucaj pomysłów pracowników tylko dlatego, że schemat działania jest inny. Wysłuchaj, spróbuj sam wyjść poza schemat.
  • Odrzuć swoje przekonania, które często cię blokują.
  • Pozbądź się myślenia, że jesteś szefem i to ty zawsze masz rację.

 

Na zakończenie zachęcam każdego menedżera do treningu kreatywności, który może pobudzić kreatywność. Są to ćwiczenia, które można przeprowadzić swoim pracownikom, choćby jako przerywnik w zebraniu:

 

Ćwiczenie 1.

Nadaj nowe znaczenie znanym skrótom : PKO, PCK, ONZ, SKO, OTC (np. PKP – Przyjaciele Kolorowych Parasoli).

 

Ćwiczenie 2.

Odpowiedz na pytania:

  • Co by było, gdybyś był niewidzialny?
  • Co by było, gdybym był mistrzem świata w swojej specjalności?
  • Co by było, gdybym słyszał myśli innych ludzi?