Idealny kierownik apteki – czy to możliwe? – cz. 1

Mówi się, że ideałów nie ma. Ale mówi się też przecież, że warto nad sobą pracować. Ale co znaczy dla pracownika pojęcie „idealny szef”? Czy to, z jakim kierownikiem apteki pracują farmaceuci przekłada się na ich pracę?

 

autorka: Anita Gałek
trener, coach ICF

 

Chciałabym w tym miejscu przytoczyć wyniki badań przeprowadzonych przez Aon Hewitt, z których wynika, że kluczem do zaangażowania pracowników są ich menedżerowie. A przecież większości liderów zależy na zaangażowaniu pracowników, bo to dzięki nim jest szansa na osiąganie wyników. Zaangażowani farmaceuci kreują wizerunek apteki. Tworzą jej atmosferę, sprawiają, że pacjenci chętnie wracają po pomoc do profesjonalistów.
Ustaliliśmy już wcześniej, że ideałów nie ma. Warto jednak poznać cechy menedżera, które sprawiają, że pracownicy są w stanie mu zaufać, są w stanie na sto procent zaangażować się w wykonywanie obowiązków.

 

Bycie wiarygodnym kierownikiem

Wymądrzanie się w sprawach, o których nie ma się pojęcia (lub ma się niewielką wiedzę) jest jednym z zachowań najbardziej niszczących autorytet szefa. Zwłaszcza w przypadku kierownika apteki, który zarządza specjalistami w swojej dziedzinie. Weźmy choćby sytuację, w której kierownik apteki bardzo rzadko uczestniczy w szkoleniach z dermokosmetyków, sporadycznie je sprzedaje, a zawsze ma uwagi co do obsługi w tym obszarze. Taki lider nie zaangażuje zespołu farmaceutów do sprzedaży tej grupy produktów (i żadnych innych).

Recz jasna, nie chodzi o to, by kierownik znał się doskonale na wszystkim. Chodzi jednak o tę wiarygodność. To jedna z najważniejszych cech prawdziwego menedżera, który angażuje zespół, buduje autorytet i zaufanie. Należy zdać sobie sprawę, że może być to długotrwały proces, podczas którego pracownicy muszą się przekonać, że ich szef jest autentyczny, uczciwy i nie rzuca słów na wiatr. Każdy menedżer powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wiarygodność idzie w parze z dawaniem dobrego przykładu i wskazywaniem drogi do celu. Kierownik apteki nie może zatem bagatelizować zdania swoich pracowników na temat tego, jak trudno jest im sprzedawać produkty marki własnej, jeśli sam sprzedaje ich znikome ilości. Nie wystarczy wówczas powiedzieć, że sprzedaż suplementów nie jest żadnym wyczynem. Należy pokazać farmaceutom, że ich kierownik robi to skutecznie. Prawdziwy lider powinien pokazać zespołowi jak można tego dokonać.

Gdy mówimy o wiarygodności, mamy na myśli spójność pomiędzy tym, co mówimy, a tym, co robimy. Możemy ją stracić, gdy składamy obietnice bez pokrycia.

 

Pokazanie ludziom celu

Nie wystarczy go wskazać – choć i to dużo, ponieważ nie każdy kierownik apteki wskazuje swojemu zespołowi to, do czego dąży. Mówienie pracownikom o celu, to zaszczepianie w nich entuzjazmu do działania. Nie będzie chęci i zrozumienia, jeśli menedżer stanowczo oznajmi członkom zespołu:

 

„Bezwzględnie musicie polecać pełne kuracje!”.

 

Taka strategia może oczywiście przynieść efekt, ale tylko na krótką metę. Znacznie lepiej działa powiedzenie farmaceutom:

 

„W poprzednim sezonie świetnie szła nam sprzedaż pełnych kuracji, teraz też jest szansa na taki wynik”.

 

Kierunek człowiek

Niezmiernie ważną cechą skutecznego menedżera jest skierowanie swojej uwagi na zespół. Tylko wówczas mamy szansę zaangażować farmaceutów do pracy i generowania dobrych wyników sprzedaży. Ukierunkowanie na ludzi oznacza docenianie ich, umiejętność chwalenia i podkreślania nawet drobnych sukcesów. I nie chodzi tu o rzucenie zespołowi hasła „bardzo dobrą mieliście wczoraj sprzedaż preparatów OTC”. Trzeba przeanalizować sprzedaż per osoba, zwrócić się do konkretnego farmaceuty i docenić go za ponad przeciętną sprzedaż. Taki wyróżniony pracownik ma poczuć się wyjątkowo.

To tylko niektóre działania szefa, które mogą przybliżyć go do „ideału” Z mojego punktu widzenia wydały mi się jednak najistotniejsze. Warto przy tej okazji zastanowić się nad cechami charakteru, które predysponują kierownika apteki do bycia efektywnym, wspierającym, zarządzającym zespołem tak, że ten daje z siebie sto procent, by osiągnąć cel.

 

O tym w kolejnej części artykułu…