Idealny kierownik apteki – czy to możliwe? – cz. 2

Rozważania na temat ideału kierownika apteki warto skierować na cechy charakteru. Które z nich predysponują do bycia liderem? Z pewnością efektywność, empatia i styl zarządzania, który wyzwala z zespołu sto procent energii w osiąganiu zamierzonego celu.

 

autorka: Anita Gałek
trener, coach ICF

 

Systematyczność i dokładność

Te cechy z pewnością charakteryzować powinny każdego farmaceutę. W pełnieniu funkcji kierowniczej cechy te zaczynają przybierać nieco inne znaczenie. Bo mówiąc o systematyczności i dokładności, nie mam na myśli procesu sprawdzania recept, czy wysyłania na czas dokumentów refundacyjnych. Jeśli mówimy o zarządzaniu ludźmi systematyczność, to chociażby co miesięczne spotkania z pracownikami. Jeśli raz ustalimy z zespołem, że spotykamy się zawsze w ostatni czwartek miesiąca, trzymajmy się tego. Nie pozwalajmy sobie na przerwy i spotkania od przypadku do przypadku, tłumacząc taki stan rzeczy brakiem czasu. Jeśli mamy zamiar nagrodzić farmaceutów za sprzedaż marki własnej w założonym czasie, zróbmy to rzetelnie. Policzmy dokładnie sprzedaż per pracownik, ponieważ czasem jedna sztuka preparatu ma znaczenie (a pracownik z pewnością zauważy ewentualne rozbieżności).

 

Empatia i komunikatywność

Celowo zestawiłam te cechy razem. Można być komunikatywnym szefem, który często rozmawia ze swoimi pracownikami. Czasem mogą to być tylko pozory, ponieważ trzeba rozróżnić pojęcia „mówienie” do zespołu, a „przemawianie” do niego. Dla pracowników nie będzie efektywna komunikacja polegająca na tym, że kierownik apteki nie zwraca uwagi na to, co mówią farmaceuci. Niby słucha, a nie słyszy… I tutaj kłania się empatia, czyli umiejętność wczucia się w emocje drugiej strony. I nie chodzi o to, by menedżer roztkliwiał się nad każdym słowem pracownika. Czasem wystarczy powiedzieć: „Widzę, że masz dzisiaj gorszy dzień. Co się stało, jak mogę ci pomóc”, by pracownik poczuł się zauważony i doceniony.

 

Konsekwentność

Ta cecha łączy się doskonale z budowaniem zaufania, o którym wspomniałam wyżej. Wszyscy lubimy mieć jasno określone zasady (zwłaszcza w pracy). Dobry menedżer powinien w klarowny sposób przedstawić je swojemu zespołowi. Ale nie wystarczy o nich mówić, trzeba – poprzez własny przykład – pokazać, że funkcjonują. Jeśli wspomnimy o konsekwencjach, które wynikają z braku pracy zgodnie z przyjętymi zasadami, musimy je zastosować. Tutaj kluczem do sukcesu jest właśnie konsekwencja w działaniu. Brak jej powoduje dezorientację pracowników, poczucie niesprawiedliwości, a w rezultacie – brak zaufania do szefa. No bo jak tu ufać kierownikowi apteki, który raz stosuje sankcje za dane zachowanie, a innym razem nie?

 

Wiedza merytoryczna

Jak już wspomniałam wyżej, nie chodzi o to, by kierownik apteki miał rozległą wiedzę w każdym obszarze farmacji. Ważne jednak, by potrafił odpowiedzieć pracownikowi na pytania z zakresu pracy. Warto, by uczestniczył ze swoim zespołem w szkoleniach (nie tylko punktowanych). Szef powinien być dla pracowników przykładem i oparciem. Powinien dawać – zwłaszcza młodym stażem pracownikom – poczucie bezpieczeństwa, że w razie ich niewiedzy kierownik z pewnością udzieli fachowego wsparcia.

Dla każdego z nas idealny menedżer może posiadać inne cechy i predyspozycje. Zależy to od naszego doświadczenia zawodowego, wieku czy funkcji, jaką pełnimy. Uzależnione jest również od tego, jakich szefów mieliśmy w przeszłości. Bywa, że dopiero z perspektywy czasu potrafimy docenić swojego byłego szefa. Cechy, które nam przeszkadzały w przeszłości okazują się być tymi charakteryzującymi „idealnego szefa”.

Zachęcam do przyjrzenia się sobie jako szefowi. Odpowiedź na pytanie, co dla mnie jest najważniejsze w byciu kierownikiem, może okazać się początkiem pracy nad sobą. Przyjrzenie się sobie z dystansu może przynieść zaskakujące refleksje. I nie muszą temu wcale towarzyszyć negatywne emocje. Może się okazać, że nasze postępowanie jest zdecydowanie trafione. Mamy zmotywowany zespół, apteka generuje dobrą sprzedaż. Ale prawdziwy lider nigdy nie spocznie na laurach. Założy sobie kolejny cel, do którego będzie dążył wraz ze swoim niezastąpionym zespołem. Bo przecież nie ma wyniku, którego nie dałoby się polepszyć. A dążenie do doskonałości, to kolejna cecha skutecznych szefów.

 

Powyższą publikację chciałabym zakończyć cytatem, który – w moim odczuciu- jest kwintesencją pojęcia idealnego szefa:

 

„Celem wielu liderów jest sprawić, by ludzie mieli o nich jak najlepsze zdanie. Celem wielkiego lidera jest sprawić, by ludzie lepiej myśleli o sobie”

[John D. Rockefeller].