Czym jest „Work Life Balance”? cz. 2

Mówi się, że menedżerem jest się przez całą dobę. Gdy pełni się kierowniczą funkcję, oddzielenie pracy od życia prywatnego staje się nie lada wyzwaniem. Na szczęście jest jednak możliwe!

 

autorka: Anita Gałek
trener, coach ICF

 

Czy rzeczywiście sformułowana w pierwszym zdaniu teza jest trafna? Czy piastując menedżerskie stanowisko mamy szansę na zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym? Okazuje się, że tego typu myślenie jest toksyczne i oddala pracowników od teorii „Work Life Balance”. Jak zatem zachować harmonię i zminimalizować stres? Spróbujmy w tym celu zestawić scharakteryzowane w poprzedniej części artykułu tezy z poniższymi założeniami?

 

  1. Czy kierownik apteki faktycznie jest w stanie rzucić wszystko i wyjść po prostu do domu? Mimo problemów związanych z trudną sytuacją z pacjentem? Na pewno nie.
  2. Warto wyjaśnić problematyczne kwestie w aptece, by nie zabierać ich do domu. Jeśli sytuacja jest faktycznie podbramkowa, nie warto zakazywać farmaceutom kontaktowania się z nami poza godzinami pracy. Z pewnością menedżer będzie spokojniejszy, gdy dowie się, że kryzysowa sytuacja została zażegnana. Wówczas może oddać się zajęciom domowym.
  3. Czy faktycznie zachowanie problemów związanych z pracą pozwoli nam zachować dobre relacje z domownikami? Warto jednak podzielić się na przykład ze współmałżonkiem swoimi emocjami. I nie chodzi tu o to, by wdrażać domowników w zawiłości życia apteki. Wystarczy powiedzieć: „Miałam (-łem) dzisiaj ciężki dzień w pracy. Proszę, daj mi chwilę, bym mogła (mógł) odpocząć”. Mówienie, że nic się nie stało, a jednocześnie irytacja i okazywanie złego humoru z pewnością nie poprawią atmosfery.
  4. Czy udawanie przed pracownikami, że w naszym życiu prywatnym wszystko gra, jest dobre? Oczywiście, profesjonalista nie przenosi problemów prywatnych na grunt zawodowy. Czasem jednak dzieją się rzeczy, nad którymi nie jesteśmy w stanie przejść obojętnie. Trudno zachowywać się naturalnie, kiedy myślimy o chorobie kogoś bliskiego. Czasem jesteśmy w takich momentach podenerwowani, nie potrafimy powstrzymać emocji. Warto powiedzieć współpracownikom, że przechodzimy trudny czas (i wcale nie musimy wszystkich wtajemniczać, co się dzieje) i możemy mieć spadek formy w pracy. Taka szczerość szefa z pewnością zostanie dobrze odebrana przez pracowników. Zespół w takich momentach zazwyczaj mocno się mobilizuje i stara się samodzielnie załatwiać sprawy, które nie wymagają formalnej ingerencji przełożonego.

 

To tylko kilka przykładów na to, jak można pracować nad balansem pomiędzy pracą a życiem rodzinnym. Rozpoczynając wdrażanie „Work Life Balance” w swoim życiu warto zawsze mieć na uwadze, że całe nasze otoczenie może na tym korzystać. Zespół pracowników zarządzany przez pełnego energii szefa z pewnością będzie pracował z większym entuzjazmem. Kierownik, który nie jest przytłoczony mnóstwem pracy, który nie zaniedbuje swojej rodziny, na pewno z większym zaangażowaniem będzie dążył do jak najlepszych wyników w pracy.

 

Warto też budować świadomość „Work Life Balance” w zespole farmaceutów. Czasem wystarczy poświęcić 10 minut comiesięcznego spotkania i przypomnieć swoim pracownikom, jak ważna w życiu jest równowaga.

 

A jak wygląda Państwa harmonia?