Z pewnością siebie – cz. 3

Apteka to miejsce, w którym możemy wykazać się pewnością siebie, jednak budować ją należy przez całą dobę. To działanie, które wymaga regularności i wysiłku, a czasem wyzbycia się poczucia bezpieczeństwa. Czy nagroda jest tego warta i czy warto o nią zawalczyć? Z pewnością! Pewnością siebie!

 

autor: Jacek Olszewski
trener/coach

 

Jak ustaliliśmy w poprzednich odcinkach artykułu, stare prawdy zawarte w bajkach i opowieściach mogą być inspiracją do zmian postawy oraz patrzenia na siebie i swoje otoczenie. Można z nich czerpać wiedzę i przykłady, przy okazji dobrze się bawiąc, a jednocześnie korzystając z naukowej wiedzy, którą twórcy nierzeczywistych postaci przekształcili w lekki język fantazji. Jednak inspiracja to dopiero początek drogi do budowania pewności siebie. Jak wspomniałem na początku pierwszej części artykułu, chcę tę cechę potraktować w kategorii możliwej do wyuczenia kompetencji. Dlatego też, poniżej proponuję kilka ćwiczeń, z których sam korzystałem i nadal korzystam, a które uważam za bardzo pomocne.

 

Jak trenować swoją pewność siebie?

 

1. Zanim rano wstaniecie z łóżek, sprawcie sobie prezent w postaci filiżanki kawy/herbaty przy dobrej energetycznej i motywującej Was muzyce. Poczujecie się pozytywnie, a w ciągu dnia, ilekroć wpadniecie w gorszy nastrój, przypomnijcie sobie poranny kawałek. Z czasem stanie się to nawykiem, a nawyk dobrego humoru jest bezcenny.

 

2. Jeżeli kiedyś zdarzyło Ci się nie zrobić czegoś, ponieważ w głowie zabrzmiały Ci słowa „Co ludzie pomyślą?”, warto zastanowić się, czy nie ma więcej takich sytuacji. Następnie zadaj sobie pytanie, czy naprawdę chcesz żyć pod dyktando innych? A co by się wydarzyło, gdyby nagle okazało się, że ci „inni”, w ogóle nie interesują się Twoim zachowaniem? Każdemu może przecież zdarzyć się drobna gafa. Czujesz się wtedy niezręcznie, tymczasem pacjent, który był jej świadkiem, wychodzi z apteki i zapomina o sprawie…

 

3. Żyj w zgodzie ze sobą! Brzmi banalnie? Tymczasem ludzie nadal tego nie robią, by po latach żałować własnej postawy. Jeżeli poza apteką robisz coś, bo Twoim zdaniem inni tego oczekują, przeniesiesz ten ciężar na kontakt z pacjentami. Pacjenci nie ufają ludziom niepewnym siebie, ponieważ mogą mieć poczucie, iż to co im polecasz, nie jest wiarygodnym specyfikiem.

 

4. Karm swój umysł pozytywnymi myślami. Czytaj budujące książki, oglądaj filmy i programy, które podnoszą na duchu. Branża farmaceutyczna – ze wszystkimi zmianami przepisów, niedoborem pracowników i wieloma innymi problemami trapiącymi aptekarzy jest już wystarczająco stresująca. Nie warto jeszcze pogłębiać tego stanu dodatkowymi czynnikami. Pozytywne nastawienie to jeden z filarów pewności siebie. Ludzie uśmiechają się na widok uśmiechu i patrzą w oczy tym, którzy nie spuszczają wzroku.

 

5. Obserwuj swoje myśli. Jeżeli zaczną kierować się w rejony, w których znajdują się wspomnienia niepowodzeń, natychmiast zawróć je w kierunku przeszłych sukcesów. Świadomość własnych możliwości poparta przeżytymi doświadczeniami pozwala zwiększać zaufanie do siebie.

 

6. Nie porównuj siebie do innych! Oscar Wild trafnie to ujął mówiąc: „Bądź sobą, wszyscy inni są już zajęci”. Nie znaczy to, że nie możesz naśladować zachowań, które uważasz za inspirujące. Często wobec innych zakładamy maski, podobnie jak superbohaterowie komiksów. Z zasłoniętą twarzą potrafią być odważni, brawurowi, pewni siebie. Do momentu, w którym nie muszą pokazać prawdziwej twarzy. Wtedy okazuje się, że i bez maski są bohaterscy. Psychologia mówi o modelowaniu przekonań poprzez zachowania. Jeżeli maska pozwala nam stać się bardziej pewnymi siebie, warto ją czasem założyć.

 

7. Stwórz listę własnych osiągnięć, zaglądaj do niej i aktualizuj ją tak często jak to możliwe. Taki namacalny, rzeczowy dowód własnej pewności siebie może mieć różne formy: pisemną, graficzną, dźwiękową. Ważne, by w momentach zwątpienia można było na nią spojrzeć i pomyśleć: „Właśnie taki jestem!”

 

8. Rób coś miłego dla siebie i innych. Pozwól, by ludzie czuli do Ciebie wdzięczność i sam wyrażaj swoją wdzięczność innym. Zobaczysz, że ludzie potrzebują Ciebie i że masz na kogo liczyć.

 

9. Otaczaj się ludźmi, którzy będą Cię motywować i wspierać. Nie warto tracić czasu na kogoś, kto będzie powtarzał, że nie dasz rady. Człowiek jest istotą społeczną, a to oznacza, że trudno jest mu żyć w izolacji i naturalnie pragnie towarzystwa innych osób, a to z kolei oznacza, że nie jest wolny od opinii i zdania innych na swój własny temat. Dlatego tak ważne jest, kto nas otacza, kogo dopuszczamy do naszego świata i z kim dzielimy się naszymi przemyśleniami i wątpliwościami. Oczywiście toksyczne relacje nie łatwo rozpoznać, lecz jeśli już uświadomisz sobie, że kontakt z daną osobą Ci nie służy, to chroń siebie i zamknij znajomość. Odrobina zdrowego egoizmu nie zaszkodzi.

 

10. Staraj się robić to, czego się boisz. Pokonanie każdej granicy zwiększa pewność siebie. Ja do dziś boję się otwartego morza nocą, dlatego zawsze, kiedy jestem nad morzem idę wieczorem popatrzeć na czarną przestrzeń.