Eksperci radzą – obejrzyj wideo!

Prawo, marketing, biznes i misja, zarządzanie zespołem. Realne przypadki, praktyczne porady. Oglądaj filmy z udziałem naszych ekspertów. Zyskaj profesjonalne wsparcie w zarządzaniu apteką!

 

Jak prowadzić rozmowy biznesowe? – cz. 1

Wiele mówi się o tym, że we współczesnej aptece kierownik/właściciel, to menedżer, lider, który efektywnie zarządza swoim biznesem. Patrząc na aptekę jak na przedsiębiorstwo oparte na zasadach stricte biznesowych, to i procesy w niej zachodzące powinny rządzić się tym zasadami.

autorka: Anita Gałek trener, coach ICF

 

Dzisiaj od kierownika apteki wymaga się wielu kompetencji i umiejętności. Oczekuje się budowania dobrych relacji z pacjentami, ale również kontrahentami. Efektywny menedżer powinien dobrze sprzedawać i dobrze kupować. Musi zatem posiadać zdolności negocjacyjne i komunikacyjne.

 

Będąc w temacie komunikacji należy podkreślić, że nie chodzi o zwykłe budowanie relacji. Chodzi o umiejętności prowadzenia tzw. rozmów biznesowych. Na co dzień zachodzi potrzeba utrzymywania kontaktów biznesowych poprzez – na przykład – przedstawicieli firm farmaceutycznych. Właściciel apteki natomiast ma szersze spektrum partnerów biznesowych. Zatem na każdej z tych pozycji warto mieć chociaż podstawowe wiadomości z tej tematyki.

 

Spotkania z przedstawicielami firm są tak powszechne, że wielu kierowników nie przywiązuje do nich zbyt wielkiej wagi. Część z takich spotkań jest bagatelizowana i nie jest należycie przeprowadzona. To błąd. Dojrzały menedżer powinien wiedzieć, że z każdego spotkania może osiągnąć jakąś korzyść dla apteki. A przygotowanie nawet do standardowego, cotygodniowego spotkania czyni go profesjonalnym. Pierwszy zatem wniosek dotyczący rozmów biznesowych mógłby brzmieć: „Nie bagatelizuj żadnego spotkania z kontrahentem”.

 

Ważną kwestią, będącą wizytówką każdego kierownika apteki czy właściciela jest schludny wygląd. W przypadku farmaceutów będzie to czysty, wyprasowany fartuch bądź uniform. Dodatkowo kobiety powinny pamiętać o niewyzywającej fryzurze, manicure czy makijażu. Jeśli spotkanie odbywa się poza apteką, na przykład w siedzibie kontrahenta, należy pamiętać o podstawowych zasadach, dotyczących ubioru. Jak choćby:

  • u Pań – odpowiednia długość spódnicy/sukienki (do kolan),
  • zakryte buty (klapki, sandałki nie będą odpowiednie),
  • dekolt u Pań niezobowiązujący, klasyczny,
  • stonowane kolory.