Chwalić czy nie chwalić? A jeśli tak, to jak? – cz. 4

Pochwała pracownika to rzecz absolutnie konieczna. Słusznie i umiejętnie chwalony personel jest bardziej zmotywowany do pracy. Brak pochwał bywa z kolei niemal zawsze gwarancją spadku wydajności. Inspiracje na temat tego, jak poprawnie chwalić swój zespół, warto czerpać ze sprawdzonych źródeł.

 

autor: Jacek Olszewski
trener/coach

 

Inspirację do podnoszenia swoich kwalifikacji w chwaleniu farmaceutów można czerpać z wielu miejsc. Ja polecam książkę pt. „1001 sposobów na nagradzanie pracowników” K. Blancharda i B. Nelsona. Znajdziecie tam wiele wskazówek w temacie nagradzania pracowników i nie mam wcale na myśli gratyfikacji finansowych, których mogłaby zwyczajnie nie udźwignąć niejedna apteka, ale takie, które, albo nic nie kosztują, albo wymagają minimalnych nakładów finansowych. Oczywiście wiele z opisanych tam sytuacji bardziej wpasowuje się w rynek i mentalność Amerykanów, lecz z pewnością część spokojnie można implementować na rynek polski. Poniżej zamieszczę kilka z metod, które trochę przerobiłem dopasowałem do możliwości aptecznych.

 

Wybrane metody pokazujące, jak możemy chwalić naszych pracowników w aptece:

  • Zawsze informuj ludzi, o tym co zrobili dobrze. Jeśli jesteś lubianym kierownikiem, odważnie mów, jak wielką przyjemność Ci sprawili, tak dobrze wykonując zadanie.
  • Chwaląc, rusz głową i kreatywnie podejdź do tematu. W aptece wiesz np., na jakim stanowisku pracuje Twój pracownik, więc przed rozpoczęciem pracy przyklej notatkę z podziękowaniem za dane zadanie.
  • Zaproponuj, że przez dany okres czasu będziesz wykonywał za nagrodzonego pracownika jego najmniej ulubioną czynność.
  • Pamiętaj też o pisemnej formie podziękowań. Dzisiejszy świat umożliwia nam konstruowanie tak fantazyjnych podziękowań, które nie sprowadzają się tylko do zwyczajnej notatki.
  • Pochwal go, wręczając ulubiony owoc, słodycz bądź inny mini gadżet, który wywoła uśmiech na jego twarzy.
  • Jeśli pracownik w czasie pracy popełni jakiś błąd i sam Cię o nim poinformuje, daj mu wsparcie (oczywiście mam na myśli błędy, które dalekie są od zagrażających zdrowiu i życiu pacjentów). Udziel konstruktywnej informacji i pochwal za odpowiedzialne zachowanie. To pozwoli mu wyciągnąć odpowiednie wnioski na przyszłość, a nie ukrywać problemy. Sposób, w jaki zareagujesz, może mieć kluczowe znaczenia dla budowania wzajemnego zaufania i w przyszłości interpretowania Twoich intencji przy wzajemnej komunikacji.
  • Jeśli Twój pracownik kiedyś nieporadnie i mało przebojowo obsługiwał pacjentów, ale teraz pływa za pierwszym stołem, jak ryba po rozległym oceanie, powiedz mu o tym. Użyj słów, które zadziałają na tę część mózgu, która odpowiada za emocje i pokaże mu, jakie masz do niego zaufanie. Podkreśl wagę oddanej mu autonomii. Przecież jednym z podstawowych bodźców motywacyjnych jest oddanie decyzji w ręce podwładnego!

 

Pozwolę sobie również zacytować fragment innej książki, a mianowicie: „Błyskotliwy menedżer. Co dobry menedżer wie, robi i mówi”. Jej autor, Nic Peeling w mocnych słowach pisze w niej: „Nie udawaj, że nie jesteś uzależniony od kluczowych pracowników. Nieraz widziałem menedżerów, którzy bagatelizowali znaczenie swoich najlepszych podwładnych. Oczywiście nie ma ludzi niezastąpionych i w ostateczności zespól poradzi sobie bez nich, nigdy jednak nie próbuj umniejszać wartości kluczowych pracowników”. Każda apteka ma farmaceutów, których kompetencje są większe niż innych. Jedni lepiej tłumaczą, inni sprzedają, jeszcze inni ogarniają recepturową biurokrację. Trzeba to doceniać, a jednocześnie pokazywać tych farmaceutów innym jako inspirujący wzór, który pomoże rozwinąć skrzydła innym. Warto również zaangażować tych farmaceutów jako trenerów swoich kolegów, oczywiście odpowiednio to motywując i gratyfikując. Wtedy uniknie się podziału na gwiazdę i zespół. Apteka, podobnie jak drużyna piłkarska, nie odniesie sukcesu, jeżeli nastąpi podział na gwiazdę i zespół. Warto, aby najlepsi dzielili się wiedzą z chcącymi się rozwijać. Ale żeby chcieli to robić, powinni być odpowiednio motywowani – i to właśnie poprzez chwalenie!

 

Na zakończenie cyklu kilka przykładów chwalenia zaczerpniętych ze wspomnianej książki. Potraktujcie je jako inspirację i w ramach pracy domowej przekujcie na grunt swoich aptek. Oto one:

  • Zatrudniając nowego pracownika lub gdy ktoś z personelu decyduje się odejść, urządzaj drobne przyjęcie powitalne lub pożegnalne – np. pizza lunch.
  • Firma Xerox Corporation przyznaje Nagrody Dzwoneczka, gdy kadra kierownicza dostrzega wysiłki któregoś z pracowników – na korytarzu zaczyna rozbrzmiewać specjalny dzwoneczek. A gdyby po osiągnięciu celu przez Twojego farmaceutę, na zapleczu rozbrzmiewał dzwoneczek?
  • Firma produkcyjna Tennant Company powołała u siebie Komitet Optymistycznego Podejścia, który sponsoruje co roku Dzień Optymistycznego Podejścia. Każdy pracownik otrzymuje wtedy specjalne notesy, baloniki, plakietki i długopisy, na których są napisane Tylko dobre wiadomości. Ja już widziałem w aptece Dzień Uśmiechu – to dobry początek.