Feedback, czyli o informacji zwrotnej raz jeszcze

Z pewnością wśród managerów znajdą się tacy, dla których feedback jest codziennością i nie mają problemu z przekazywaniem pracownikom pozytywnych czy też negatywnych informacji. Znajdą się również tacy, dla których kompetencja ta jest niezwykle trudna i stresująca. Skąd stres i niechęć przed udzielaniem informacji zwrotnej?

 

autorka: Anita Gałek
trener/coach ICF

 

Udzielanie informacji zwrotnej jest naszą codzienną czynnością. Udzielamy feedbacku swoim najbliższym, ale również kolegom i koleżankom z pracy. Robimy to zazwyczaj intuicyjnie, nie zastanawiając się nad metodą i techniką. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku informacji zwrotnej udzielanej przez kierownika apteki, managera. Tutaj również bardzo często rozmowa taka odbywa się intuicyjnie, bez zachowania zasad feedbacku.

 

Wszystko jest dobrze, jeśli przekazana informacja jest zrozumiała dla drugiej strony oraz dotyczy pozytywnych aspektów. Ale przecież w pracy managera spotykamy się z sytuacjami, w których należy zwrócić pracownikowi uwagę na popełniony błąd, czy dać ostrzeżenie. Trudno w tej sytuacji działać intuicyjnie, chcąc uzyskać pożądane przez kierownika apteki efekty dotyczące zmiany zachowania.

 

Przypomnijmy więc sobie, czym jest feedback – zarówno ten pozytywny jak i negatywny. Jakich błędów należy zdecydowanie się wystrzegać, a jakie praktyki stosować, by informacja zwrotna była zrozumiała dla osoby, której jej udzielamy.

 

Warto też podkreślić, iż udzielanie informacji zwrotnej ma szczególne znaczenie zwłaszcza  w przypadku młodych pokoleń pracowników. Okazuje się bowiem, że młodzi ludzie (począwszy od pokolenia millenialsów), obecni stale w mediach społecznościowych, przyzwyczajeni są do ciągłych pochwał w postaci „lajków”. Przekłada się to również na pole zawodowe. Młode pokolenia pracowników oczekują bowiem uwagi przełożonego, a ta przejawia się między innymi poprzez udzielanie informacji zwrotnej. W związku z tym wiele organizacji już zmienia strategie związane z oceną pracowniczą, zastępując ją częstym feedbackiem. Coraz częściej mówi się o tym, że ta kompetencja będzie czołową, jeśli chodzi o motywowanie personelu i efektywność jego pracy.

 

Z pewnością wśród managerów znajdą się tacy, dla których feedback jest codziennością i nie mają problemu z przekazywaniem pracownikom pozytywnych czy też negatywnych informacji. Znajdą się również tacy, dla których kompetencja ta jest niezwykle trudna i stresująca.

 

Skąd zatem może brać się stres i niechęć przed udzielaniem feedbacku? O tym w kolejnej części artykułu, w której przedstawię Państwu dwie metody komunikowania się z pracownikami – FUKO oraz SBI. Zapraszam do lektury!